Opis
KARTA PRODUKTU.pdf
ZASTOSOWANIE
System rekuperacji energii ENI-SBERS/20 przeznaczony jest do montażu w pojazdach spalinowych, głównie autobusach komunikacji miejskiej.
System rekuperacji energii ENI-SBERS/20 realizuje:
- przekształcanie energii kinetycznej hamującego pojazdu na energię elektryczną (z wykorzystaniem istniejącego alternatora),
- gromadzenie energii elektrycznej w zabudowanym wewnątrz zasobniku superkondensatorowym,
- przekazywanie zgromadzonej energii z zasobnika do pokładowej sieci elektrycznej pojazdu (odciążenie istniejącego alternatora).
Zastosowanie systemu ENI-SBERS/20 zapewnia:
- zmniejszenie zużycie paliwa do około 3% (*),
- wydłużenie żywotności baterii akumulatorów pokładowych dzięki ograniczeniu prądu maksymalnego pobieranego z akumulatorów w trakcie uruchamiania silnika spalinowego,
- zwiększenie gotowości eksploatacyjnej pojazdu dzięki zabezpieczeniu baterii akumulatorów pokładowych przed nadmiernym rozładowywaniem.
(*) rzeczywista wartość uzależniona jest od specyfiki pojazdu i warunków eksploatacji
DANE TECHNICZNE
TYP |
ENI-SBERS/20 |
Napięcie wyjściowe |
28 VDC |
Prąd ciągły U24 |
120 A |
Energia SCAP |
20 Wh |
Prąd maksymalny U24 |
200 A (20s) |
Waga |
- 35 kg |
Obudowa |
RAL 7035, IP 21 |
Temperatura otoczenia |
~25 C ÷ +50 C |
BUDOWA
System ENI-SBERS/20 został zabudowany w prostopadłościennej obudowie wykonanej z aluminium. Zoptymalizowana konstrukcja mechaniczna, zastosowanie zaawansowanych rozwiązań technicznych i najnowocześniejszych komponentów pozwoliło na zbudowanie urządzenia charakteryzującego się następującymi cechami:
- wysoka sprawność energetyczna,
- bezgłośna praca – urządzenie nie emituje dźwięków w paśmie akustycznym,
- wysoka odporność na przeciążenia występujące w czasie pracy,
- wysoka trwałość, pewność i niezawodność pracy,
- proste podłączanie do instalacji pojazdu - wyprowadzenia elektryczne zgrupowane w dwóch złączach,
- brak chłodzenia wymuszonego.
Wszystkie materiały użyte do budowy urządzenia spełniają stosowne wymagania dotyczące niepalności, bezpieczeństwa i ekologiczności użytkowania.
OPIS DZIAŁANIA
Na podstawie sygnałów otrzymanych ze sterownika pojazdu poprzez magistralę PCAN oraz pomiarów analogowych, sterownik systemu ENI-SBERS/20 podejmuje decyzję o wyborze jednego z dwóch możliwych trybów pracy:
- tryb gromadzenia energii w zasobniku - w trakcie hamowania pojazdu, w ściśle określonych warunkach, układ przestraja pracę alternatora pojazdu (pod warunkiem takiej możliwości) oraz dociąża alternator, a tym samym silnik spalinowy. Pobierany prąd z instalacji 24VDC wykorzystywany jest do ładowania superkondensatora. Wartość prądu ładowania zasobnika jest na bieżąco kontrolowana i regulowana na podstawie analizy stanu pracy instalacji 24VDC, pomiaru prądu akumulatora 24VDC uniemożliwiając rozładowywanie akumulatorów pokładowych 24VDC.
- tryb oddawania energii do instalacji 24VDC - podczas startu i przyśpieszania pojazdu, energia przekazywana jest z zasobnika do instalacji pokładowej 24VDC, wartość prądu i napięcia ładowania akumulatorów jest na bieżąco regulowana eliminując w ten sposób możliwość ich przeładowania.
INSTALACJA W POJEŹDZIE
System ENI-SBERS/20 należy zamontować wewnątrz pojazdu wykorzystując przeznaczone do tego celu otwory w podstawie obudowy. Podłączenie elektryczne wymaga minimalnej ingerencji w instalację pojazdową. Wymagane jest jedynie podłączenie instalacji sieci PCAN oraz układów pomiaru prądu i napięcia akumulatora 24VDC. Aby zwiększyć funkcjonalność systemu, opcjonalnie można podłączyć instalację nadzorującą pracę alternatora.
RYSUNEK GABARYTOWY
